Japanse puzzel uitleg

Het leuke aan een Japanse puzzel is het creëren van een tekening door logisch na te denken. Er worden rijen en kolommen gegeven en aan de zijkant/bovenkant wordt er aangegeven hoeveel vakjes er ingekleurd dienen te worden in die rij of kolom. Het kan zijn dat er 3 – 2 staat voor een rij, dan wordt er gezegd dat je er in een rij drie zwarte vakjes komen en twee vakjes komen. Hoeveel witruimte er tussen zit wordt niet gezegd.

Het kan zijn dat je zoiets te zien krijgt. Iedere punt is een cel en dan krijgt die standaard een witte kleur en dien jezelf de zwarte te maken. . .  . .. . .  

 

Hoe werkt een Japanse puzzel

Er wordt uitgegaan van 10 rij vlakken en 15 kolom vlakken. Als je gaat kijken in een puzzel en in dit geval een nummer 10  ziet staan voor een rij, dan betekend dit dat je alle 10 de vlakjes in kan vullen. Mocht je nummer 9 zien staan voor een rij, dan betekend dat je 8 vakjes kan inkleuren. Alleen de buitenste twee blijven dan over. Deze komen later wel aan bod. Als je gaat kijken naar de kolom, dan kun je dit hetzelfde doen bij het cijfer 14 en 15. Bij 15 kun je alle kolommen invullen en bij 14 doe je er 13 inkleuren. Als er meerdere nummers staan, dan  betekent dit ook dat deze los van elkaar dienen te zijn. Dus zoals hierboven ook vermeld is met de 3 – 2. De vakjes van het gekleurde vlakje moet dan aan beide kanten leeg blijven. Dit kun je doen door stipjes te zetten in een leeg wit vak. Dan weet je dat deze ook uiteindelijk leeg moet blijven. Zo kun je uiteindelijk iedere kolom en rij af gaan. 
 
Na een paar keer oefenen wordt het hele spel duidelijk, maar het is gemakkelijker om te beginnen met een potlood. Mocht je een fout hebben gemaakt, kun je het uit gummen. Let dus op dat als er 3 cijfers staan. Dat er op drie vlakken gekleurd moet worden, maar dienen wel uit elkaar te staan. Dit kan weer helpen, mocht je punten hebben gezet. 
 
Als je de vlakken bijna hebt ingekleurd, dan zie je vanzelf een tekening ontstaan. De titel van de puzzel hebben vaak een titel die cryptisch is en lijden naar het de afbeelding. 
 
Een voorbeeld van een cryptische titel is: “Da Vinci Vrouw”. Dit leidt uiteindelijk naar de schilderij van Da Vinci, De Mona Lisa. 
 
Veel plezier met spelen en geniet ervan!
 
 

Lees meer